Kantar Sifo: Sveriges bästa kaffe finns hos Circle K

Enligt en ny gedigen undersökning från Kantar Sifo finns Sveriges bästa kaffe hos Circle K. I undersökningen bedömde deltagarna sin kaffeupplevelse i tre kategorier hos sex olika aktörer, och Circle K fick högst poäng i samtliga. Undersökningen genomfördes under oktober/november och över 1000 personer deltog för att kora det bästa kaffet längs med de svenska vägarna. Aktörerna som jämfördes var McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in.

Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk och Circle K serverar över 10 miljoner koppar kaffe årligen till bilister över hela landet. I en ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo, har över 1000 svenskar fått tycka till om vilket kaffe som smakar bäst. I undersökningen fick deltagarna bedöma kaffets helhetsupplevelse, kaffets smakprofil i detalj och till sist göra en helhetsbedömning av själva kaffepausen. Circle K fick högst poäng i samtliga tre kategorier.

– Det här är förstås oerhört glädjande! Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt sortiment och genomför just nu en omfattande satsning på ett nytt butikskoncept med större fokus på kaffe, mat och service. Det senaste året har vi satsat mycket på att hitta småskaliga och hållbara kaffeleverantörer, som dessutom främjar kvinnligt företagande. Vi lägger stor vikt vid att vårt kaffe ska ge den bästa smakupplevelsen, och vi väljer noga ut våra bönor för att kaffet ska få just den smak och arom som vi önskar. Att vi nu får högst betyg jämfört med renodlade matkedjor är ett fint kvitto på att vårt arbete med att erbjuda ett så bra och gott kaffe som möjligt lönar sig, säger Anna-Karin Thörne, Kategorichef Kaffe Circle K .

Om smaktestet
I den gedigna undersökningen jämfördes sex olika kedjor med närvaro längs Sveriges vägar. Kedjorna som jämfördes var McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in. Deltagarna fick besöka en slumpvis tilldelad kedja för att köpa en kopp kaffe. Därefter har deltagarna fått bedöma sin upplevelse med hjälp av frågor som skickats till deras mobiltelefon. Varje deltagare har blivit ombedd att dricka sitt bryggkaffe på det sätt som de vanligtvis skulle göra, beroende på tycke och smak.

 –  När bedömningen sker i direkt anslutning till en realistik händelse avspeglar testet vekligheten. Att låta kosumenten testa endast en kopp kaffe från en kedja, ett så kallat monadiskt test, gör att vi undviker rena jämförelser. Varje kedja har blivit utvärderad på sina egna meriter, och alltså inte om de erbjuder ett bättre eller sämre kaffe än det konsumenten senast smakade, säger Cecilia Platzack på Kantar Sifo.

Om undersökningen
Kantar Sifo har på uppdrag av Circle K genomfört en kvantitativ undersökning med 1000 svar fördelat över hela landet. Deltagarna rekryterades från Kantar Sifos riksrepresentativa panel. Fältperioden var 29/10-7/11 2019. Aktörerna som jämfördes var Circle K, OKQ8, Preem, Shell/ Välkommen in, McDonalds och Max.