De europeiska samhällena, liksom resten av världen, befinner sig i ett konstant utvecklingsläge. Denna utveckling har lett till att vuxna erbjuds ett bredare utbud av alternativ för fritidsaktiviteter. För spel som casino, underhållning och professionella spel har detta inneburit att marknaden går varm och nya spelare söks för sina egna spel genom nya marknadsförings- och reklammetoder. Samtidigt har stora internationella företag hittat de möjligheter som spelbranschen erbjuder för att hjälpa sitt eget varumärke att fungera. Låt oss titta närmare på ett par punkter från denna utveckling.
Samhällen förändras
I många europeiska länder har industrisamhället förvandlats till ett tjänstesamhälle, där digitaliseringen på sätt och vis tagit över en stor del av vardagen. Som ett resultat av allt detta har de senaste decennierna format arbetet och gjort det ännu enklare fysiskt, samtidigt som arbetsdagarna minskat till den grad att man talar om en 3-4 dagars arbetsvecka. Under de senaste åren har ökningen av distansarbete också format vardagen genom att nästan helt eliminera pendling från vardagen för hundratusentals européer – och allt detta har skapat mer fritid.
Förutom ökad fritid har utvecklingen gett mer energi till vardagen efter förlossningen, vilket innebär att vuxna européer även på vardagar kan göra mer än att bara sitta i soffan och titta på TV – och de enda aktiviteterna är inte längre bara för helgen. Lägg till ekonomisk tillväxt till denna förändring, och vi befinner oss i en situation där marknaden blir alltmer intresserad av fritid för vuxna. Före modern tid fanns egentligen ingenting att erbjuda, men digitalisering, mobil teknik och förändringar i tankevärldar har gjort det möjligt att skapa ett modernt utbud av tjänster.
Kasinospel förändras
I Europa har det varit vanligt i århundraden att spel äger rum på vissa platser vid en viss tidpunkt. Detta gammaldags sätt att tänka har nu kunnat dra sig tillbaka under de senaste åren, eftersom mobilspel kraftfullt har introducerats i vuxnas vardag. Det faktum att alla vuxna har den smarttelefonen med sig hela tiden har bara gjort det möjligt att åstadkomma denna snabba beteendeförändring, som framför allt har setts i de nordiska länderna och i beteendet och förändringen i hur britterna och irländarna spelar, men i resten av Europa är det lite långsammare att komma ikapp. Faktum är dock att spelandet växer statistiskt i Europa, med övergången av spel till internet och mobil. Hur mycket spelandet faktiskt växer är en annan sak, då en stor del av det nuvarande spelandet i Europa kanske inte förekommer i någon officiell statistik….
Kasinospel kommer säkert att flytta mer och mer till mobilen när medvetenheten om utbudet av spel som erbjuds av onlinekasinon ökar – det faktum att en spelare idag kan gå till en lokal spelhall i Europa för att spela några möjliga kasinospel, som roulette och blackjack och ett par dussin spelautomater, kan inte konkurrera med vad ett online casino har att erbjuda. I genomsnitt erbjuder ett online casino tusen slots och dussintals live casinospel via livestreaming, och utöver dessa serverar många av dem också dagliga sportspelmarknader – det vill säga det finns mer och mer att spela, och att spela på ett online casino kräver inte att du går någonstans, men spelaren kan spela vid köksbordet hemma – eller faktiskt var som helst, för med din egen smartphone-webbläsare kan du spela med ett par klick snabbt, bara när du känner för att spela.
Mobilspel landade i Europa
Mobilspel startade faktiskt i stor skala från Asien av den enkla anledningen att det var billigare att spela på mobilen, eller att använda applikationer i allmänhet, än att ha en fast anslutning till internet hemma. Denna situation, som drabbade miljoner, fick stora asiatiska mjukvaruföretag att börja koda applikationer främst för mobilanvändare, både vardagliga applikationer och spelapplikationer. Samtidigt började dessa asiatiska jättar också köpa europeiska företag, till exempel Supercell, som köptes från Finland med stora pengar.
Smartphones har varit en del av vår vardag i årtionden, men det var inte förrän på 2010-talet som en verklig revolution började äga rum, när olika applikationer på telefonen gradvis började dominera andra delar av livet än arbete – bank- och investeringsfrågor hanteras redan till stor del med en smartphone, liksom andra frågor relaterade till ens egen ekonomi, liksom olika onlinebeställningar, spårningshobbyer och naturligtvis att den ursprungliga sociala aktiviteten med vänner fortfarande är nummer ett – applikationer har just förändrats. Det faktum att vuxna använder sin egen smartphone hela tiden nuförtiden innebär också att vi är vana vid synen av var alla har en telefon i handen, och något görs med den hela tiden. Oavsett om det handlar om att spela spel, arbeta eller vara på sociala medier är vi inte riktigt intresserade längre – så det här har blivit en möjliggörande trend för spel. Numera är det okej för en vuxen att ha den där smarttelefonen i handen och göra något med den både på jobbet under en fikapaus och hemma i soffan eller pendla till jobbet på tunnelbanan, och att göra det kan mycket väl vara spel. Faktum är att över 50 procent av de vuxna i Finland redan aktivt spelar ett digitalt spel i sin vardag.
Att smarttelefonen alltid är med dig innebär att spelmaskinen alltid är med dig – utöver det kan du naturligtvis också ha en spelkonsol och en dator hemma, men den tillväxten inom spel sker specifikt genom mobilspel, där nya spel kommer varje dag, även riktade till vuxna.
Internationella varumärken och marknadsföring
Medan den ökande fritiden för vuxna har medfört fler möjligheter till vardagen, har stora internationella varumärken också förstått tillväxten av vuxenspel – medan spel tidigare bara var för tonåringar och ungdomar, idag sker spel i alla åldersgrupper, och det är också av intresse för stora varumärken som sträcker sig från försäkringar till bilar och drycker och mat, dvs. samma annonsörer som tidigare har varit aktiva på tv, till exempel, letar nu efter kanaler för spel.
När allt kommer omkring har den moderna användningen av TV förändrats ganska mycket. Användningsvolymerna för tv-apparater har ökat, men användningen av linjär tv, det vill säga där annonser visas, har minskat. Människor tittar på program på TV exakt när de vill och använder de strömmande kanaler som finns tillgängliga för det, som är lika synliga och fungerar på mobilen – och detta har lett till utvecklingen av unga vuxna hem, där det inte längre finns någon TV, det finns bara datorer, surfplattor och smartphones.
Till exempel har varumärken upptäckt denna nya trend med konkurrenskraftigt spel, e-sport, där en singel, ett par eller ett team av spelare spelar videospel mot varandra. Spelen kan spelas på mobil, konsoler eller skrivbord och faktiskt idag spelas dessa e-sportspel professionellt i över 50 olika spel. Det faktum att videospel har blivit ett verkligt potentiellt yrke har skapat en helt ny affärssektor som redan har vuxit till en bransch värd mer än en miljard dollar. Och det faktum att dessa e-sportturneringar lockar upp till miljontals tittare genom sina strömmar innebär också en intressant möjlighet för internationella varumärken.
Mer än någonsin – friare
Vuxna har upptäckt dessa nya fritidsmöjligheter hos dem. Distansarbetets friheter och de ökade gratispengarna i ekonomin har gjort det möjligt att investera i sina egna hobbyaktiviteter, och spel är en av de hobbyer som tydligt har vuxit bland vuxna – särskilt nu när det är en ännu mer accepterad aktivitet. Men digitalisering och mobil teknik och kontinuerlig samhällsutveckling har tagit vuxnas vilja mer och mer in i en karriär som passar deras egna önskemål, det innebär att vuxna vill experimentera och göra ännu mer på fritiden, och det innebär också att spelvärlden kommer att se nya innovationer och olika hybridapplikationer som kombinerar spel med andra vardagliga aktiviteter till en helhet, där det spelandet inte längre bara är Spel. Samtidigt letar vuxna fortfarande efter nya möjligheter och provar de nya saker som marknaden erbjuder dem – och allt detta innebär på motsvarande sätt att det under 2020-talet kommer att finnas konkurrens specifikt om tid och pengar för vuxna fria människor med ett ännu bredare utbud och under hårdare konkurrens.